Grattis Boys2Men till utmärkelsen årets modebutik 2022! Utmärkelsen Årets Modebutik ges varje år ut av den nordiska modebranschens fackmagasin; Habit. I motiveringen från juryn var det framförallt butikens höga servicegrad men också att butiken har kunnat bedriva lönsam handel i en turismberoende stad, även under pandemin. Vi pratade med Philip Forssell, en av de som driver butiken i Falkenberg (sittande till höger i bild).
Vad är ert vinnande koncept? Varför blev ni årets modebutik?
Vårt vinnande koncept är att vi hela tiden vill förstärka upplevelsen i vår butik med en stark varumärkesmix och att alltid sätta kunden först. Att vi i en mindre stad som Falkenberg lyckats locka och inspirera folk runt om i hela landet, inte bara under sommaren utan att vi har skapat återkommande kunder som vill besöka oss året runt. Något vi också brukar göra, som ofta glöms bort i dagens snabba värld, är att zooma ut och se på det ur grundliga perspektiven – Vad är det vi sysslar med och varför? Hur kan vi attrahera kunder till att besöka oss och fortsätta behålla vår starka lokala position? Genom att alltid söka efter nya trender och spännande varumärken fortsätter vår resa i rätt riktning utan att rucka på vår grund-idé om att prioritera kunden.
Varför tror ni att ni har klarat er så bra under pandemin?
Pandemin gav oss utrymme för en hel del tankar och justeringar där vi tycker att vi, som framförallt verkar i en stark tillväxtort och med ökande turism under sommarhalvåret, hittat rätt utväg. Självklart finns det mycket kvar att göra men en del av det har varit ökad digital närvaro. Vår hemsida fungerar numera som ett extraben både för handel men också som ett digitalt skyltfönster. Kunder kan bland annat se vårt sortiment, ta beslut utanför butikens ordinarie öppettider och vi kan leda vidare kunden till våra sociala medier. På så sätt kan vi följa med kunden hela vägen.
Vi såg under pandemin att många butiker och kedjor kortade ner sina öppettider, av förklarliga skäl, men där vi istället valde att köra på och fortsätta att ha öppet för vara tillgängliga för kunden. Det var viktigt för oss att kunden som var ute på stan och hade planerat att handla kunde göra det vid det tillfället som de hade tänkt. Vi får inte heller glömma att tacka vår otroligt starka och lojala kundbas som valde att handla lokalt framför den allt starkare e-handel som pandemin förde med sig.
Idag använder sig Boys2Men inte bara CleverApps Retail Management System i sin butik, utan också vid integration till Shopify och vid återförsäljning på Zalando.
Varför valde ni CleverApps? Vad tycker ni är det bästa med CleverApps?
Vi fick höra om Cleverapps via en leverantör där vi uppfattade att det var en snabb och användarvänlig plattform men som kanske var till för de med större enheter eller på flera olika platser. Men det visade sig även passa vår verksamhet perfekt då vi eftersträvade en ny lösning som skulle integrera vår webbshop, butik och kommande tredjeparts-försäljning på ett smidigt och effektivt sätt. Vi ville enkelt kunna bära med oss statistik och data av försäljning, storlekskurvor och föregående inköp i realtid under våra inköpsresor och på så sätt fått ett ännu bättre utfall av det. Vi är även väldigt nöjda med hur CleverAppps hanterar inköpsordrar och inleverans av produkter, där har vi har kunnat effektivisera vårt arbete under säsongerna markant.
Utmärkelsen Årets Modebutik ges varje år av den nordiska modebranschens fackmagasin; Habit. Juryn bestod i år av Habits chefredaktör Kajsa Åström, Stockholms Fashion Distrikts och Trade Partners Sweden styrelseordförande Vanessa Leporati, Anna Karin Holck som är Country Retail Manager för Vila/Vero Moda och Jan Smeds, VD för skobranschorganisationen ANWR.