Borås Zoologiska väljer CleverApps
Den nya djuraffären Borås Zoologiska slog upp dörrarna för drygt en månad sedan på Brämhult i Borås. Ägaren Mikael Eliasson har jobbat i djuraffär i över 37år, och varit ägare av ett flertal de senaste 20 åren. Fokus för den nya butiken har varit på att ha ett stort sortiment av fiskar och smådjur, något som många andra djuraffärer drar ner på idag. När ett affärssystem skulle väljas var det viktigt med inbyggd kundklubb och smarta analyser och då hamnade valet på CleverApps. Vi har pratat med Mikael om varför han valde CleverApps.
Vad var huvudorsakerna till att ni valde ni CleverApps?
– Vi tittade runt lite och fastnade för CleverApps kundklubbssystem och möjligheten till analys av statistik. Kundklubben var något som vi verkligen ville jobba med i den nya butiken, så exempelvis den kompletterande SMS-funktionen var ett stort plus. Sedan är det ju inte negativt att CleverApps dessutom är ett Boråsföretag.
Hur har CleverApps påverkat er arbetsprocess och effektivitet?
– CleverApps har gjort mycket av det bakre arbetet snabbare. Exempelvis använder vi oss av deras SCAN-funktion för att inventera, skapa order och göra inleveranser direkt till hyllplatser direkt med en skanner i butiken. Det är så smidigt att bara kunna skanna alla varor vid en leverans och få svart på vitt direkt om det stämmer med vad vi beställt.
– En annan funktion som passar oss extra bra (och sparar oss tid) är beställningspunkter där vi kan lägga in önskat antal i lager för produkter, och sedan att CleverApps systemet föreslår när det är dags att beställa nytt. Med rapporter på beställningspunkter så kan man dessutom se om det är så att vi brukar sälja 10st av en viss produkt varje månad, men bara har beställningspunkt 1 så säger systemet till och frågar, vill du inte beställa 10 varje månad?
Vad skulle du säga till en annan djuraffär eller butik som överväger CleverApps?
– Just att om man vill jobba med bakre delen, statiskt och lager, så görs mycket av sig självt, det betalar sig självt i tid, även med kundklubben. Sedan har vi fått väldigt bra respons, även om djuraffärer är en ny kundgrupp för CleverApps så har vi verkligen jobbat tillsammans och det har blivit väldigt bra.